Monday, August 23, 2010

KEBAHAGIAN YANG DICARI, KEDAMAIAN YANG DITEMUI, AKHIRNYA KEBAHAGIAAN YANG DIMILIKI

Assalamualaikum..aku doakan suma umat islam sihat sejahtera n mendapat hidayah dalam bulan yang mulia nie..
Tentu korang pelik dgn tajuk entry aku kalu nie kan..huhu citernyer mcm nie, minggu yang sudah aku telah mengikut “orang umah” aku blk ke kampongnya untuk bbuka posa skali selain aku ade “misi” yang tersendiri.. WALAWEI…
Dipendekkan citer, penjalanan aku kali nie tuk bertanya khabar tentang hubungan antara kami, sejauh mana buleh pegi, dan kalu tiada halangan dari pihak keluarga ini, askar dari rumah aku plak akan datang untuk berunding.. perjalanan mlm selepas waktu berbuka, kami menaiki bas sbb penat baru blk keje, jd malas nak drive keta sendiri.. sampai kat sana dah tengah malam, yang menjemput kami, adik lelaki beliau yang mmg aku kamcing sangat…dan ini bukan kali pertama aku dating cni, nie dah kali ke lima kalu x clap aku ar cuma kali nie lain skit sbb AKU ADA MISI..!! misi aku kali nie hendak mencari KEBAHAGIAAN..
Ok2..jadi malam pertama sampai jea kat umah, aku teros me-releks-kan diri sbb pagi nnti nak bangun sahur dah walaupon aku nie payah nak bangun sahur...huhu dan pagi tue aku bersahur biasa2 jea dgn kuarga OU (Orang Umah) aku.. dan kami masing2 pegi solat subuh..

[ DAY SATU – Sabtu ]


Sudah jea dari solat subuh, ingat nak ‘continue’ tido tadi rupanya line x clear sbb ahli kuarga OU aku nie tgh cbuk menyiapkan barang2 tuk meniaga kat pasar tani tuk esok..ada macam2 sayur2an yang dikutip dari kebun.. skang tido aku dah terbabas...hahaha padan muka aku, sbb kena ikot kuarga nie pegi cari pucuk paku n batang rebung plak.. tp aku x ikot sbb aku ingt alahai dekat jea, bukan jauh..so mereka bertolah ar naik van seramai 5 orang (mak, adik pompuan n suami, adik lelaki n OU).. yess... aku berjaya mencari alasan tuk tidoa...hahaha so aku masuk sambung tido.. tp dah kul 7 lebih pon..ok ar tue dapat tido kejap... so aku tersedar balik kul 9 lebih, aku mandi n kuar lepak kat anjung umah plak, kat sana yang ade ayah OU aku jea..errrmmmm bleh laksanakan misi nie, ahh kali nie tersilap plak, aku diajak berborak n ayah OU aku nie dia bercerita ar tentang salasiah kuarga.. so aku layan arr... tau2 dah tengahari, n time nie baru depa suma blk dr kebun...huh, x penat ka...pas sahur dah kuar, pastu blk plak tghri.. dah tue hr minggu nie..aku tgk byk sayur2an yang dibawak balik, kat sini tiba2 hatiku tersentuh kerana melihat suma ulam2 tue.. bg aku, suma aku kenal ulam2 nie, tp dah lama ar kerana org yang mmperkenalkan aku dgn ulam2 nie dh lama pergi atk kembali (nenek aku).. sampai skang aku masih ingt lagik pesan dia kat aku nie yg x suka makan ulam.. “cu, mkn ar ulam nie selagi kita bleh mkn, kang esok dh sakit pastu kena pantang, dh rugi dh x dapat mkn ulam nie, so jgn nak ade pantang2 x suka mkn ketika kita bules mkn nie..” disinilah tibanya KEDAMAIAN yg dh lama aku ingini.. oh aku rindu kat nenek aku..!!!


Ops, mengimbau jap... huhu layan feeling tue,,, ok kita sambung blk,,, pas jea depa blk suma dr kebun td, cuaca sejuk sngt, suma org tgk dh penat sngt termasuk aku, so ape lagik, its time 4 sleep arr... tp jgn lupa, sbelum tdo, ken solat zohor dulu, so baru aku tido...
Pas jea tido... aku terjaga dlm kul 3, rupanya aku tgk mak OU aku dh ciap nak pegi kebun blkg umah plak, nak pegi ambik ulam2 yg lain plak.. aku duk arr lepak kat beranda umah smbil bc paper jap.. ingt nak jlnkan misi kat ayah jap, tp xleh ade jea gangguan, kali nie dtg dr adik-bradik yg lain plak..depa ade skali..huhu.. errrmmm tau2 masuk waktu asar, so pegi solat dulu ar..pas solat kami diberi tugas, yg pompuan duk umah n sambil tolong mak pegi ambik ulam kat blkd umah.. yg laki plak kali nie aku ditugaskan pergi memanjat pokok duku,dokong n langsat kat kebun.. so kena ar pegi.. jauh gak ar, nak van 15 minit tue..smpai kebun kena ar manjat wpon kena gigit dek semut yg mcm2 jenis.. kali nie, KESYAHDUAN pula tiba, aktiviti mcm nie slalu aku buat kat kebun atok aku dulu bersama2 adik bradiki aku n pak sdara yg lain.. aku rindu bangat situasi mcm nie.. kami blk kul 7 petang, dh nak bbuka pon,.. tgk makanan dh ciap tersedia..mmg menyelerakan...


Mlm pon menjelma, kompem plan aku akan mnjadi mlm nie.. lagik skali x dpt jalan ar.. mlm nie suma berkumpul, sbb nak tolong mak ikat, susun n potong serta perciapkan suma ulam2 n buah2an tuk dijula esok.. kami bergotong royong bersama2..mmg sronok arr.. akhir nya tau2 dh hmpir tgh mlm baru ciap, suma masuk relek n tido.. standby tuk pagi esk plak..bersahur.. dan aku meneruskan agenda dgn adik laik OU aku tuk melepakkan diri depan tv, tgk bola live..smpai kul 3.30 am baru abis, aku pon gi rest ar..

TAMAT PART SATU

Ps : perjalanan masih blom selesai, tggu...

1 comment:

  1. salam p~
    hehehe.. lama xmenjengah ke umah p nie... :)

    wah2.... sudah ada "orang umah"... tahniah... :)
    bila laie?? jgn tunggu lelma... ^.^
    sy doakan moga2 p akan bahagia ngan "orang umah"... kamu berhak tuk epy semula... :)

    ps : kalo jd, mau kad yg istimewa dr p tuk sy tau.. ^.^

    ReplyDelete